top of page

Acerca de

Dag for dag - Kalamata - Cape Tenaro

Dag 1.  Gardermoen-Athen-Kalamata

Vi blir møtt på flyplassen i Athen av en av guidene, går om bord i bussen, og kommer frem til hotellet i Kalamata etter ca. tre timers kjøring. Det er sent på kveld når vi sjekker inn på hotellet. Det pleier å være godt å ta en dukkert i deilig varmt vann for å vaske av seg reisen på stranden utenfor hotellet før man kryper under dyna.

Sea kayak Kardamyli-2_edited.jpg

God stemning ute på vannet

Dag 2. Kalamata - Kardamyli

Etter frokost på hotellet, blir det fordeling av utstyr og tilpassing av kajakker før padleeventyret begynner. De første åretakene begynner skjermet i den Messinske bukten på vei sørøst. Vi padler forbi små strender, gjør en stopp for benstrekk og bading, før vi fortsetter til fiskerlandsbyen Kitries som er kjent for sitt særegne fyrtårn. Etter fyret ankommer vi landsbyen Kardamyli der vi skal bo i telt på stranden. Får vi tid og lyst, besøker vi landsbyen og et gammelt forsvarsverk en kort spasertur fra teltplassen. Her kan vi se opp mot fjelltoppen Taygetos (2407 moh)

Dagsetappe:  19 km

Sea kayak Kalamata-6393.jpg

Vi padler og oppdager. Nye farvann gir nye opplevelser

Dag 3. Kardamyli - Agios Nikolaos

Vi starter fra stranden i Kardamyli, og padler sørover langs kysten. En elv som renner ut på havbunnen gir et tydelig oppkomme av ferksvann ute på havet rett utenfor klippene. Vi ser spennende grotter og nydelige strender, og tar oss tid til å padle inn i grottene, og besøke noen av strendene. Vi padler i krystallklart varmt vann, og får anledning til å besøke Stoupa med den berømte Kalogria-stranden. Dagen avslutter vi med å padle inn i den lille havna i Agios Nikolaos hvor vi overnatter i koselige leiligheter. Middagen blir på en taverna med utsikt over den naturskjønne havnen.

Dagsetappe: 11 km

Dag 4. Agios Nikolaos - Limeni

Etter en god natts søvn får vi frokost ved bassenget. I løpet av dagens tur legger vi bak oss det frodige oliventrefylte landskapet og over i et tørrere landskap med en grovere kystlinje. Etter Agios Nikolaos øker avstanden mellom kystbyene. Underveis besøker vi Katafygi-hulen. Hulen er elvebunnen til en gammel underjordisk elv som renner ut i havet 200 meter fra hulen. Landsbyen Chotasia er kjent for sine naturlige saltgroper. Tidligere samlet folk inn havsalt som inntektskilde. Vi ankommer den pittoreske landsbyen Limeni som bokstavelig er talt bygget på kanten av klippene der bølger slår inn nesten under husene. Kanskje ser vi havskilpaddene som har en koloni i havneområdet. Vi avslutter dagen med å sette opp camp ved inngangen til landsbyen.

Dagsetappe: 20 km

Inne i grottene ser vi et fantastisk fargespekter der lyset utenfra fortrenger mørket inne. Fra grottetaket henger stalakitter, en dryppestein laget av vann og kalkspat.

Dag 5. Limini - Mezapos

De badeglade starter dagen med et bad. Vi nyter frokost utenfor teltet. Dagens kystlinje er fantastisk, og vi vil passere små viker og imponerende klipper og et marineblått hav helt til den gamle havnen i Mezapos. I den første bukten møter vi Diros Caves, en av de største havgrottene i verden. Den har et intrikat nettverk av passasjer og gallerier, dekorert med skinnende stalagmitter og stalaktitter. Det står ikke på planen å utforske Diros Caves, men vi kan gjøre et unntak hvis gruppa ønsker det. Vi padler sørover på jakt etter en liten fjord som gir oss et flott sted for snorkling, og der vi vil finne gamle saltkar brukt for å utvinne salt, en kjærkommen inntektskilde langs kysten i tidligere tider.  Mot ettermiddagen kommer vi til den skjermede bukten Mezapos hvor vi setter opp teltet. Det er spennende å utforske den gamle landsbyen og kanskje ta et bad i en grotte eller på stranden mens guidene forbereder middagen.

Dagsetappe: 19 km

Er vi heldige ser vi havskilpadder utenfor tavernaen i Limieni

Dag 6. Mezapos - Gerolimenas

Tidlig frokost. På vår femte padledag skal vi padle rundt Cavo Grosso som vi har sett i det fjerne helt siden starten på turen. Cavo Grosso er  en enorm klippe med 30 meter høye vegger ned mot havet. Vi bruker to timer på å padle rundt og har kun ett exitpunkt på vår vei rundt klippen.  Vi passerer bukten ved Ohia og flere fjorder før vi ankommer Gerolimenas for en velsmakende middag på en tradisjonell taverna. Overnatting på et gjestehus.

Dagsetappe: 16 km

Dag 7. Gerolimenas - Cape Tenoro

Fra Gerolimenas padler vi sørover mot Cape Tenaro, målet for vår ekspedisjon. Cape Tenaro er det sørligste punktene på det europeiske fastlandet.  Vi ser på de gamle forsvarsverkene. Overfor der vi går i land ligger landsbyen Vathia med sine mange tårnhus. Underveis stopper vi for å spise lunsj på den vakre avsidesliggende stranden i Marmari. Vi passerer Ades. I mytologien beskrevet som en av portene til underverdenen. Etter kort tid ankommer vi fyret, før vi for første på gang på turen vender kajakkene nordover. Etter noen kilometer tar vi de siste åretakene ved padleturens endepunkt. Der pakker vi oss ut av kajakkene, spiser lunch og får skyss tilbake til Kalamata der vi sjekker inn på hotellet. Om kvelden samles vi til avskjedsmiddag med våre greske venner.

Dagsetappe: 18 km

Mani Solnedgang_edited.jpg

Mezapos og siste teltovernatting. Vi finner en liten hylle over bukta og håper på en fantastisk solnedgang mens vi spiser middag i strandkanten.

Dag 8. Kalamata - Athen

Etter frokost, er det tid til en liten spasertur i gamlebyen i Kalamata. Vi spiser lunch, før vi reiser til flyplassen ved Athen. På veien stopper vi ved  denn gamle festningen Akrokorint som ligger på toppen av fjellet Oneia. Akrokorint var en befestet høyde utenfor den viktige handelsbyen Korint fra antikken med en veldig spennende historei. Hvis vi får tid, vil vi også stanse ved Korintkanalen, en fantastisk kanal mellom Korintbukta og Egerhavet.