top of page

Acerca de

Dag for dag -  De beste kajakkopplevelsene fra øy til øy på det Joniske hav

Beutiful coloures kayaking from island to island
Opplev den eventyrlige verden av padling der vi glir gjennom krystallklart vann

Dag 1: Avreise fra Norge

Du flyr fra Oslo, og blir møtt av våre greske venner på flyplassen i Athen når vi lander. Vi kjører til tettstedet Rion (ca. to timer i buss) og sjekker inn på hotellet for natten. Det er sent på kveld og for sent til servering. Ta med egen kveldsmat..

Dag 2: Transport til Lefkas og første dag i kajakken

Vi står opp tidlig på morgenen, og etter frokost kjører vi til Lefkada (ca. 2,5 timer). Her møter vi våre lokale kajakkguider, får utdelt utstyr og pakker kajakkene. Vi svinger innom sikkerhetsrutinene og dagens padleetappe. Padleeventyret starter fra havnen i Nydri. Etter kort tid padler vi forbi til den lille, privateide øya Madouri. På Madouri bodde en av de største greske dikterne, Aristotelis Valaoritis. Huset hans er nå et museum, og det er det eneste huset på øya. En annen Aristoteles venter på oss litt lenger ut. Denne gang på den private øya Skorpios, som en gang tilhørte den berømte greske skipsrederen og forretningsmannen Aristoteles Onassis. Vi fortsetter å padle et par nautiske mil til, og kommer frem til Meganisi på den nordøstre siden. Her er det en vakker kyst med fjordlignende formasjoner, nydelige strender og pittoreske små landsbyer. Vi padler til stranden Fanari, der vi stopper vi for lunsj og bading. Etter en god pause, padler vi noen kilometer til, og kommer frem til stranden på Elia. Etter å ha tatt opp kajakken får vi tildelt rom i gjestehus i skråningen opp fra stranden. Det blir tid for en dusj, og litt prat  ute på verandaen med utsikt over bukta i solnedgangen før vi  samler oss til  middag. Vi blir bedre kjent med hverandre, og gjennomgår plan for morgendagen.
Padledistanse: 18 km.

kayaks entering a beautiful beach greece
Vi finner de øde strendene som vi har for oss selv.

Dag 3: Vi padler til Kalamos

De badeglade starter dagen med et forfriskende morgenbad på Elia i det krystallklare vannet. Etter frokost og en god kopp kaffe på verandaen, fortsetter vi kajakkturen over sundet til den grønne øya Kalamos. Vi får en kryssing på ca 8 km over til øya. Her har vi møtt delfiner tidligere. Midtveis lager vi flåte av kajakkene, og tar en beinstrekk med et bad ute på havet. Når vi kommer frem til den frodige øya omgitt av turkisgrønt vann og bevokst med sypresser, er det vanskelig å motstå et bad og deilig lunsjpause. Etter å ha spist og hvilt på stranden Episkopi, padler vi videre til landsbyen Kalamos med sin lille, pittoreske fiskehavn der det blir benstrekk og et lite tavernabesøk. Deretter padler vi bort til stranden der vi skal bo for natten. Der møter vi Alex som har forberedt grilling av nytrukket havabbor til middag. Lyset og omgivelsene er slik at vi nok tror du kommer til å ta noen bilder her. Vi spiser middag og setter opp campen vår for natten mens nattehimmelen trer frem fra øst. Kanskje får vi "The million stars hotel"
Padledistanse: ca. 18-20 km.

Sea Bass barbeque on the beach
En smak av sjø. Alex klargjør havabboren til et opphold over glørne ute øya Kalamos
20231001_110637820_iOS.heic

Dag 4: Lett dag fra Kalamos til Kastos

Vi spiser en enkel frokost på stranden, og når vi har pakket kajakken, padler vi mot øya Kastos (120 innbyggere). Dette er en enkel dag med en kortere etappe enn de to forrige dagene. Men vi skal besøke mange vakre strender hvor vi ikke bare har muligheten til å svømme, men også snorkle i det krystallklare vannet. Her er det utrolig vakkert, også under vannoverflaten! Vi spiser lunsj, nyter kajakklivet og slapper av i solen.  Når vi er klare igjen, fortsetter vi til den lille og bilfrie landsbyen for middag og en liten kveldstur til fots i den vakre solnedgangen. Her overnatter vi i et trivelig gjestehus.
Padledistanse ca. 10 km.

Dag 5: Mikros Gialos

Etter frokosten krysser vi over til sørspissen av Meganisi, med innlagte stopp på den ubebodde øya Fermekoula. Etterpå fortsetter vi til sørspissen av Meganesi, der vi finner en øde strand for oss selv til lunsj, snorkling, hopping fra klipper og en liten ryggstrekk. Etter lunsj blir det spennende grottebesøk og fri havpadling i kryssingen mot Lefkada. Mot ettermiddagen blir det landgang i den lille landsbyen Mikros Gialis (den lille bukta) og innsjekk i nydelige leiligheter med utsikt over bukta. Middag på en taverna med innehaveren tett på som garanti for utmerket service. Og kanskje blir det nattbad nede på stranden i morilden?

Padledistanse: 26 km.

Svømme her? Ute på vestsiden av Lefkada finner vi de nydeligste strender. Her Porto Katski

Dag 6: Mikros Gialos

Vi starter dagen med en forfriskende frokost. Vi har hviledag fra kajakken, og setter kursen mot en av de fineste strendene i Hellas, Paralia Egremni, 33 kilometer unna. Fra vi parkerer bilen, er det 20 minutter å gå ned til stranden. Fargene og formasjonene er unike, og jeg tror at du kommer til å ta mange bilder her. Vi skal bade, svømme, snorkle, og ta en velfortjent fridag fra årene. Alex (vår alltid smilende vert) serverer forfriskninger før vi etter noen timer drar videre. Turen opp til minibussen tar ca 45 minutter. Derfra kjører vi opp i fjellet, og får en fantastisk utsikt over Lefkada øy. Vi hopper ut av minibussen, og går 2-3 kilometer nedover stien til den koselige intime landsbyen Egklouvi. Der tar vi lunsj midt i landsbyen i skyggen av ei stor trekrone, og nyter de beste greske smaker fra tavernaens kjøkken.  Etter et godt måltid i en landsby der tiden ser ut til å gå litt roligere, styrer vi minibussen til Miros Gialos og den samme senga vi hadde sist natt. Et forfriskende sjøbad venter, før vi samlet går til middag på en taverna på stranden, tre minutter fra vårt hotell.

Dag 7: Blå farger, grotter og havdyp. Siste dag i kajakken

Etter en god natt, er det kun en kort spasertur ned til stranden og et lite morgenbad på stranden der vi inntar frokosten. Dagen byr på padling langs imponerende, kritthvite kalkstensklipper og nydelige farger. Kajakken glir forbi grotter og vulkanske klippeformasjoner. Inne i en stor kalksteins grotte får vi et fantastisk lys i skille mellom dag og mørke.  Vel inne i grotten, kan de som vil, hoppe ut av kajakken og ta en spennende svømmetur i krystallklart vann ut av grotten, og se havbunnen forsvinnne ned i dypet. Vi fortsetter på vår tur tilbake til Nydri  der vi startet for en god lunsj.  Vi sjekker inn på hotellet for en god dusj før vi møtes til en hyggelig avskjedsmiddag og takk for nå til Alex og guidene.
Padledistanse: 19 km.

Dag 8: Avreise til Athen

Vi har sen frokost og tid til en liten spasertur med innlagt shopping. Handletips: Honning, olivenolje og velsmakende fjelloregano.  Bussen stopper underveis for en lunsj (som vi betaler selv). Hvis vi rekker det, blir det en liten stopp ved Korintkanalen. Tilbakereisen til Athen tar ca 4 timer, før vi flyr hjem på kvelden.